Cookies 🍪

Deze site gebruikt cookies waar we je toestemming voor nodig hebben.

Doorgaan naar content
Kine Noordlaan

Kine Noordlaan

Schrijfmotoriek en leren typen

Schrijfmotoriek

Zelfs in de technologische wereld van vandaag blijft schrijven met de hand een zeer belangrijke vaardigheid. Het is nog steeds noodzakelijk om op school met de hand leerstof te noteren, oefeningen te maken, de agenda bij te houden, toetsen in te vullen... Bovendien zorgt het schrijven voor een betere letterherkenning bij het leren lezen.

Vaak wordt al in de kleuterschool opgemerkt dat er fijn- en schrijfmotorische problemen zijn. Vroegtijdige behandeling kan problemen in het eerste leerjaar voorkomen of beperken. Verkeerde schrijfgewoontes kunnen beter voorkomen worden, aangezien ze soms heel hardnekkig zijn en moeilijk af te leren.

Leren Typen

Indien de schrijfproblemen zeer hardnekkig zijn is het belangrijk om tijdig te leren typen met 10 vingers. TypTien is een methode die speciaal ontwikkeld werd voor kinderen met leerstoornissen (dyslexie, DCD, ADHD, problemen met fijne motoriek...). De aanpak is uniek : aan elke vinger wordt een woord of symbool gekoppeld en aan elke vinger een kleur. Door de letters nadien te koppelen aan zinnen kan het kind alles beter en sneller onthouden. Bovendien wordt er geen tijdsdruk opgelegd, de nadruk ligt op het motorisch automatiseren van de letters en correct typen zonder naar het toetsenbord te kijken. De methode is geschikt voor alle kinderen vanaf het derde leerjaar/9 jaar. Dagelijks thuis een kwartiertje oefenen volstaat.

Praktisch : een lessenreeks TypTien bestaat uit 10 individuele lessen van 45 minuten, de kostprijs is 240 €. De lessen kunnen ook gevolgd worden met 2 kinderen samen, dan duren de lessen 60 minuten en is de kostprijs 320€.  In beide gevallen wordt er nog 30€ extra aangerekend voor het oefenboek in kleur. Voor kinderen die reeds in behandeling zijn voor ontwikkelingsstoornissen (oa DCD), worden de TypTienlessen binnen de psychomotoriek opgenomen en gelden de RIZIV tarieven (deconventie).